| recepten Vetarme ideetjes Vetarme alternatieven
Als ik beschrijf hoe mijn standaard dieet eruit ziet. Reageren veel mensen daarop met “goh, wat saai, eet je nooit eens wat anders?” Natuurlijk eet ik niet altijd hetzelfde. Ik gaf al aan één dag per week een zogenaamde “smokkeldag” te houden waarop ik gewoon eet wat ik lekker vindt. Maar ook op de gewone dagen wissel ik zoveel mogelijk af en er zijn heel veel vetarme alternatieven die ook nog eens gewoon heel erg lekker zijn. Ik zal een aantal voorbeelden noemen. Voorbeelden
Pitabroodje met gegrilde kip
Wat dacht je van een pitabroodje dat je opwarmt in de oven zodat het lekker krokant wordt. Snij het broodje open en doe daarin stukjes gegrilde kipfilet, wat blaadjes sla en wat schijfjes tomaat. Ik zelf doe er dan ook nog wat chilisaus overheen. Je hebt een heerlijk broodje waar bijna geen vet in zit. Ik vind het tien keer zo lekker als een klef broodje shoarma dat eigenlijk alleen lekker is na het stappen om een uur of vier ’s nachts.
Pannekoeken
Ook eet ik soms pannenkoeken. Daar is namelijk niets mis mee als je even wat aanpassingen doet. Gebruik wel viergranenmix of andere volle producten. Spuit de pan in met bakspray (bijv. Pam), dus gebruik geen boter of olie, daarmee doe je niets af aan de smaak en bespaar je het grootste deel van het vet. Gebruik magere melk voor het beslag en koop appel/peren stroop zonder suiker om erop te smeren. Wedden dat dit net zo lekker smaakt als de pannenkoek die u gewend bent. Alleen nu zit er 80% minder vet in!
Paprika omelet
Een heerlijke paprika omelet vergt iets meer tijd. Spuit een kleine anti-aanbak pan in met bakspray (of gebruik wellicht een beetje olijfolie) en doe hier een gesneden paprika en een half kopje gesneden ui in. Vijf minuten smoren boven het vuur, waarbij je regelmatig blijft roeren. Even wegzetten en de oven vast voorverwarmen tot 200 graden. Klop vijf ei-eiwitten (dat wil zeggen, je breekt de eieren voorzichtig en gooit de dooier weg, ik zelf doe er altijd één dooier in), zout en peper voor de smaak en wat verse basilicum door elkaar. Spuit de pan weer in met bakspray en verhit deze boven het vuur. Doe de eieren erbij en laat het één minuut bakken. Voeg het paprika/ui mengsel toe en strooi er een kwart kopje geraspte magere kaas overheen. Doe de pan nu in de oven en laat deze een kwartier staan zodat de omelet gaat rijzen. Alleen de kaas bevat wat vet, verder zit er weinig verkeerds in en het smaakt heerlijk. Meer dan genoeg voor twee personen. Als ik het kan maken kan iedereen het, dat verzeker ik u. Vetarm eten is echt niet zo saai.
Smakelijk.