Wie niet van lange verhalen houdt moet deze maar even overslaan
Bij de eerste sportschool waar ik trainde heb ik een aantal maanden fanatiek aan groepslessen meegedaan.
De sportschool bood de lessen van het Les Mills programma. (
Les Mills - Les Mills Netherlands)
De les waaraan ik meedeed was Body Combat.
Ook heb ik nog een tijd Bootcamp gevolgd, een erg leuk programma met bodyweight oefeningen waarbij je ook gebruik maakt van weerstandsbanden.
Aan het begin stond ik redelijk sceptisch tegenover groepslessen.
Als stoere meid die bokste en aan krachttraining deed waren ''die huppelklasjes'' toch niets voor mij?!
Uit nieuwschierigheid heb ik toch een keer meegedaan aan Bootcamp.
Tot mijn verbazing vond ik het ontzettend leuk om te doen!
Je bent individueel bezig maar toch in groepsverband. Iets dat voor sommige mensen een extra motivatie kan zijn om door te blijven sporten.
Lekker muziekje, goede instructeur die er voor zorgt dat je je ook echt inzet tijdens de workout.
Je doet een warming up en een cooling down.
En met oefeningen die afgeleid zijn van de oefeningen die je in de fitnesszaal doet pak je je gehele lichaam aan.
Ik merkte dat het erg leuk was om weer eens in groepsverband te trainen in plaats van enkel individueel.
Ik merkte dat ik na een training met een voldaan gevoel naar huis ging. (Net als met krachttraining!)
Ik merkte dat mijn conditie toch niet zo goed was als dat ik dacht..
Ik merkte ook dat deze conditie met elke les verbeterde.
Ik merkte dat ik mijn lichaam op een heel andere manier trainde dan met 'gewoon' fitness.
Ik merkte dat het een goede aanvulling was op mijn reguliere fitness trainingen.
De oefeningen kwamen veelal overeen, maar de uitvoering ervan verschilde enorm.
Bepaalde 'probleemzones' die ik met mijn reguliere trainingen nog niet specifiek aanpakte, verbeterden merkbaar.
Regelmatig ging ik na een fitnesstraining nog even een uurtje 'Bootcampen'.
Dit was mijn versie van cardio.
Later ben ik overgestapt naar Body Combat.
Door de raakvlakken met (kick) boksen was dit voor mij een erg leuke les.
2 keer per week werd deze les aangeboden.
Mijn ervaring was dus erg positief!
Het was een leuke vervanging voor de crosstrainer, het viel goed te combineren met mijn krachttrainingsschema, de vrouwelijke probleemzones werden goed aangepakt en het was ook nog eens gezellig.
Voor de dames die het nog niet geprobeerd hebben is het zeker aan te bevelen om een keer aan een groepsles mee te doen.
Vaak hebben lesprogramma's een specifiek doel.
(Bijvoorbeeld het verbeteren van conditie, uithoudingsvermogen, of lichaamshouding).
Voor iedereen zal er wel iets bij zitten wat je aanspreekt.
Voor de mannen is spinning een zeer geschikte les.
Goed voor conditie en uithoudingsvermogen, maar ook als een (pittige) vorm van cardiotraining.
Andere lessen kunnen natuurlijk ook, maar mijn ervaring is dat mannen daar echter toch ondergerepresenteerd worden.
Het leidt ook erg af, al die dames die springen en bukken en doen...

Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen!